فیلم | با دانسته‌ها و نادانسته‌هایمان چطور رفتار کنیم
کد خبر: 3895430
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
از ثری تا ثریا/ 6

فیلم | با دانسته‌ها و نادانسته‌هایمان چطور رفتار کنیم

انسان‌ها همواره در مورد گفتار و رفتار دیگران برداشت‌هایی دارند اما نباید نسبت به آنها قضاوت‌هایی صورت گیرد، چه اینکه حضرت امیر(ع) می‌فرماید نه‌ تنها چیزی که نمی‌دانی به زبان نیاور بلکه دانسته‌هایی که داری را هم همیشه مطرح نکن.

به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نهج‌البلاغه‌پژوه، در ششمین بخش درس‌گفتارهای علوی می‌گوید: یکی از مصائب روزگار ما، قضاوت‌های نادرستی است که در مورد رفتار و یا گفتار دیگران داریم و می‌گوییم این طور گفت، مقصودش این بود و این کار را کرد. در حالی که نسبت به این قضاوت علم و یقین نداریم و برای همین است که بازار تکذیب در زندگی‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی ما داغ است.

تکذیب یعنی برداشت تو اشتباه بود و مقصود من این نبود. برداشت‌های متفاوت از گفتار و رفتار دیگران اجتناب‌ناپذیر است، اما قضاوت بر اساس این برداشت‌ها، صحیح نیست. تا یقین نداریم نباید چیزی را قاطعانه نسبت به دیگران نسبت دهیم. خدا فرمود «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا»، هر چیزی را نشنوید و نبینید و قضاوت نکنید که همه این‌ها در پیشگاه خدا دارای حساب و کتاب است.

امام اول ما فرمود: «لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ»، چیزی را که نمی‌دانی به زبان نیاور، بلکه هر چیزی را هم که می‌دانی درست است نمی‌توانی به زبان آوری. نادانسته‌هایی که هیچ، بلکه دانسته‌ها را هم همیشه نمی‌توان گفت.

انتهای پیام
captcha